Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Debat

»Det er godt at dumpe, så får du feedback!«

Taktik — Det kan betale sig at dumpe sin opgave med vilje, hvis man gerne vil have feedback. Ellers står man nemlig ofte tilbage med et tomt tal. Det vil jeg ændre i studienævnet.

Manglende feedback er et generelt problem på universitetet. Det illustrerer et af de første råd, jeg fik af mine tutorer som splinterny statskundskabsstuderende: »Det er godt at dumpe din skriveøvelse, så får du feedback!«

I begyndelsen troede jeg ikke på dem; for hvordan kunne det være en god ting at dumpe? Men efter to år på universitetet må jeg efterhånden erkende, at der kan være noget om snakken. Det er nemlig som udgangspunkt kun muligt at modtage feedback på sin opgave, hvis den er decideret under dumpegrænsen.

LÆS OGSÅ: Lad os droppe løgnen om at alle kurser har feedback

Og så begynder det jo næsten at være sandt, det med, at det er godt at dumpe. For udover, at det føles enormt tomt at få smidt en karakter eller endda bare et ’bestået’ i hovedet efter at have knoklet med en opgave, gør det det samtidig svært at vide, hvordan man så kan forbedre sig.

Feedback er en investering

Universitetets fornemmeste opgave er at dygtiggøre os studerende. Netop derfor bør vi også modtage feedback, fordi vi lærer så utrolig meget af at blive udfordret. Nogen vil måske endda mene, at feedback ville få én til at lægge en større indsats, fordi man som studerende ville få mere ud af det. Feedback er altså både en investering i de studerendes læring og i deres engagement.

Det må aldrig være en taktik at dumpe for at få feedback

Derudover styrkes den kritiske tankegang gennem feedback, da de studerende trænes i at reflektere konstruktivt over deres arbejde – en egenskab, der er uvurderlig, når vi en dag træder ud på arbejdsmarkedet.

Særligt på bacheloren i statskundskab giver feedback god mening, da vi har rigtig mange ’fortsætterfag’. Det vil sige fag, som man har over flere semestre. Her er feedback på de første kurser særlig gavnligt, fordi det giver én bedre mulighed for at udvikle sig over tid.

LÆS OGSÅ: Konservative Studerende: Universitetet bruger sine penge forkert

Så lad os sammen arbejde for en mere konstruktiv og givende læringsoplevelse, hvor feedback er nøglen til faglig udvikling, og hvor vi stræber efter konstant forbedring og læring.

Det må aldrig være en taktik at dumpe for at få feedback. Derfor vil jeg i studienævnet kæmpe for, at vi på statskundskab får mere feedback på vores opgaver.

Seneste