Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Debat

Studerende med handicap: Kan man være ph.d.-studerende og have et handicap?

Hvis der er forskere med handicap, er de meget svære at finde, skriver Sofie Amalie Olsen. Men studerende med handicap har brug for at vide, at der også er en plads til dem i forskningsverdenen.   

I en del artikler i Uniavisen er det på det seneste blevet diskuteret, at de høje præstationskrav i forskningsverdenen skaber ulige vilkår mellem mænd og kvinder. Det kan være svært at forene et liv som forsker og småbørnsmor. Derfor fravælger mange kvinder en forskerkarriere.

LÆS OGSÅ: Ph.d.-studerende: Folk skal have lov til at få børn, men jeg føler ikke, jeg kan

Nuvel, vi mangler kvindelige forskere. Men hvad med forskere med handicap?

Allerede inden jeg startede på universitet, vidste jeg, at jeg gerne ville forfølge en karriere inden for forskning. Jeg er sidenhen blevet mere tøvende over for, om jeg skal forfølge min forskerdrøm.

DEBAT

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens egen holdning.

Vi opfordrer alle til at læse debatindlæg til ende, før de kommenterer dem på Facebook, så vi kun får konstruktive bidrag.

Det er godt, når der er uenighed, men husk at holde en god debattone.

Uniavisen forbeholder sig retten til at slette kommentarer, der overskrider vores debatregler.

Jeg har en medfødt øjenfejl, hvilket blandt andet betyder, at jeg bruger dobbelt så lang tid på at læse en tekst som mine normaltseende medstuderende. Jeg kan ikke se, hvad der står på en tavle, ligegyldigt om jeg sidder på forreste eller bageste række. Mit synshandicap betyder, at jeg bliver udtrættet og har brug for flere pauser. Blot for at nævne nogle af mine daglige udfordringer.

Jeg har i hvert fald aldrig mødt en ph.d.-studerende med et handicap.

Ikke nok med, at jeg har mit handicap og de udfordringer, det medfører. Jeg skal også sætte mig ind i, hvilke støtteforanstaltninger jeg er berettiget til.

For at bruge den britiske ph.d.-studerende med handicap Stephanie Hannam-Swains udtryk er livet som studerende med handicap et »additional labour« (ekstraarbejde) bestående af dispensationsansøgninger, notatteknikkurser, specialpædagogisk støtte, forlænget forberedelses- og prøvetid, sekretærtimer og hjælpemidler.

Som studentermedhjælper ved Københavns Universitet hører jeg tit, at et ph.d.-studium ikke er en dans på roser. Hvordan vil livet som ph.d.-studerende med et handicap så være? Umuligt? Måske.

Jeg har i hvert fald aldrig mødt en ph.d.-studerende med et handicap. De er åbenbart heller ikke til at opspore i Googles uendelige søgemaskine. Er det at have et handicap uforeneligt med at være ph.d.-studerende?

Nogle vil måske mene, at man bør vælge en anden karrierevej – men forskningsverdenen har brug for diversiteten. Studerende med handicap har brug for at vide, at der også er en plads til dem i forskningsverdenen.

Hvis man skal finde mod til at opsøge muligheden for at blive ph.d.-studerende, har man brug for nogen at spejle sig i.

En del af løsningen kunne være et mere fleksibelt uddannelsessystem, hvor det er muligt at være ph.d.-studerende på deltid. Samt at man etablerer et netværk for ph.d.-studerende med handicap.

Seneste