Protester til årsfest: Geologistuderende i aktion for fyret professor

FYRINGSSAG - #Hvorerhansthybo spørger studerende, der protesterer over at have mistet deres vejleder.

En gruppe geologistuderende har taget opstilling foran trappen til hovedbygningen ved Frue Plads fredag den 18. november. Denne dag fejrer universitetet sig selv ved den traditionsrige årsfest, hvor æresdoktorer udpeges, sølv- og guldmedaljer og diverse priser skal uddeles.

Men de studerende på pladsen synes ikke, at der er så meget at fejre. Deres yndlingsunderviser – den anerkendte professor Hans Thybo – har lige fået sig en fyreseddel fra Københavns Universitet. Det vil de gerne skabe opmærksomhed omkring, så de har en papfigur af professoren med i naturlig størrelse, som de prøver at skærme for støvregnen, der kommer og går.

To af dem er Nanna Klevin Sørensen, 27 og Kiki Jakobsen, 23, der er i gang med at skrive speciale på Institut for Geovidenskab og Naturvejledning. Hans Thybo er deres vejleder – eller han var deres vejleder.

»Hvis en fagligt anerkendt forsker kan blive afskediget på så tyndt et grundlag, så kan hvem som helst jo ryge« – Nanna og Kiki, specialestuderende med fyret vejleder

Siden Thybos afskedigelse blæser det i vinden, hvordan det videre skal gå med kvindernes specialeprojekt, for de arbejder direkte sammen med Thybos faglige kontakter i Japan og kan ikke se, hvordan en anden uden videre kan gå ind og overtage vejlederrollen i hans sted.

Deres speciale hedder Lithosphere structure of Japan and the surrounding regions.

Med professor Thybos fyring har ledelsen efterladt et spor af studerende, der er ladt alene med ubesvarede spørgsmål og videnskabelige projekter, der direkte afhang af Hans Thybo:

En medstuderende fra deres årgang har været i gang med at indsamle data til sin ph.d., men efter afskedigelsen har han ikke længere adgang til dem, for det er Thybo, der har de intellektuelle rettigheder over dem.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Foto: Dennis Christiansen

»Hvis Thybo kan ryge, kan alle ryge«

»Hele denne sag har været håndteret så besyndeligt og kritisabelt fra ledelsens side, og det vil vi gerne skabe opmærksomhed omkring,« siger Nanna og Kiki:

»Der gik næsten to uger fra suspenderingen af Thybo, før instituttet meldte noget ud, og de siger ikke andet, end at Thybo ikke længere er ansat. Det er vores oplevelse, at ledelsen gør, hvad de kan, for at dysse sagen ned,« siger pigerne, der straks, da de fandt ud af, at deres vejleder stod til fyring, iværksatte en underskriftindsamling med nogle medstuderende. 150 kollegaer og nuværende og tidligere studerende har underskrevet deres protest.

»Vi oplever, at ansatte på instituttet kommer til os, der er specialeskrivere, og spørger hvad det er, der foregår, fordi der ikke er meldt noget ud.«

De to studerende synes, at sagen er principiel, og at den skader universitetets troværdighed:

»En ting er fyringen af en person, som vi sætter højt både personligt og fagligt, men det er vigtigt for os at pege på ledelsens magtfuldkommenhed i dette, helt uacceptable forløb: Hvis en fagligt anerkendt forsker kan blive afskediget på så tyndt et grundlag, så kan hvem som helst jo ryge,« siger Nanna og Kiki, der planlægger at fortsætte aktionen indtil klokken 17, når årsfestgæsterne kommer ud igen.

Læs om grundlaget for fyringen af Hans Thybo her

gbg@adm.ku.dk