Ny undersøgelse: SU’en er alt for lav til at leve for

LIVSGRUNDLAG - De fleste studerende kan ikke klare sig for SU’en alene, og selv med SU-lån og studiejob er budgettet hos en studerende hårdt presset. Det betyder også, at hvis man fjernede et års SU ville mange overveje at droppe ud

Studerende spiser snarere hvide bønner i tomatsovs end sushi, og gratis tøjvask eller måltider hos mor og far er hårdt tiltrængte. Myten om SU’en som cafépenge blev skudt ned én gang for alle, da Elev- og Studenterbevægelsen onsdag offentliggjorde resultatet af en stor undersøgelse af studerendes økonomi.

Ikke råd til tandlæge

Undersøgelsen er foretaget blandt 4.971 studerende på mellemlange og lange videregående uddannelser, og giver en idé om, hvordan budgettet ser ud for en gennemsnitlig studerende.

Det viser en husholdningsøkonomi, der kan give søvnløse nætter til de ulykkelige sjæle, der bekymrer sig om penge: Hver måned er der nemlig, på trods af studiejob, et underskud på 970 kroner. Med studielån sniger bundregnskabet sig op på plus: Med SU-lån hver måned har den gennemsnitlige studerende 1.805 kroner til rådighed.

Det svarer til 59 kroner om dagen til øvrige udgifter. Som undersøgelsen spidst nævner er for eksempel tandlægebesøg noget, 27 procent af de adspurgte studerende har været nødt til at fravælge. For at kunne få lappet huller i tænderne og få råd til at gå på fredagsbar på studiet, har to tredjedele af de studerende da også job ved siden af studierne.

For SU’en er simpelthen ikke nok til at få det til at løbe rundt, mener stort set alle de adspurgte studerende. 80 procent kan ikke klare sig for almindelig SU alene, så SU-lån og studiejob er ikke noget der bliver taget for at få råd til at shoppe mærketøj og iPods.

Farligt at snuppe et års SU

Når det er slået fast, afprøver undersøgelsen den hypotetiske situation, politikerne i den seneste tid har kastet frem og tilbage, mens elev- og studenterbevægelser har holdt vejret og oprustet: Regulering af SU’en. Nedad, forstås.

Svarene underbygger argumenterne imod idéen om at skære et års SU væk for at puffe de unge hurtigere igennem uddannelsen. Næsten 70 procent af de adspurgte studerende svarer, at de ville være længere tid om at færdiggøre deres uddannelse, hvis de fik frataget et års SU, og 42 procent ville ligefrem overveje at afbryde deres uddannelse.

I tirsdags blev SU’en reddet på målstregen, og blev alligevel ikke ramt af regeringens spareplaner. Men den er stadig en varm kartoffel, og bestemt ikke ude af spil.

Om SU-undersøgelsen, som blev lækket under forligsforhandlingerne, fungerede som redningskrans for SU’en, er ikke til at sige. Om den vil bidrage til en mere nuanceret debat om SU’en, som håbet fra Elev- og Studenterbevægelsen er, vil tiden vise.

ceca@adm.ku.dk