Nye studerende har aldrig haft mere brug for at føle sig velkomne i København

Ny i byen — I Københavns Kommune vil vi gerne åbne byen bedre op for nye studerende. Vi håber, det kan være en lille brik at forebygge ensomhed og bekæmpe rodløshed.

Hvert år starter 23.000 personer på en uddannelse i København. Som studerende, lærling eller elev. Jeg kan stadig huske suget i maven og nervøsiteten over at starte på studie. Det er så meget mere end at begynde på en uddannelse: Du er helt alene i en ny by med et nyt hjem og skal opbygge et nyt netværk.

DEBATINDLÆG

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens egen holdning.

Vi opfordrer alle til at læse debatindlæg til ende, før de kommenterer dem på Facebook, så vi kun får konstruktive bidrag.

Det er godt, når der er uenighed, men husk at holde en god debattone.

Uniavisen forbeholder sig retten til at slette kommentarer, der overskrider vores debatregler.

Da jeg stod med nøglerne i hånden til mit nye hjem, følte jeg mig spændt og nervøs, men også alene. Tankerne ræsede rundt. »Får jeg mon nogle venner? Kan jeg falde til i mit nye hjem? Kan jeg falde til i min nye – og stadig ukendte by?«

LÆS OGSÅ: Her er dommen fra tre udenlandske studerende: København er en cool – men krævende – studieby

En undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) slår fast, at hver
sjette førsteårsstuderende oplever ensomhed og manglende tilhørsforhold i de første skridt på deres uddannelsesrejse, og næsten hver tredje er i risiko for mistrivsel.

Der er samtidig færre og færre undervisningstimer på studierne, og det er mere end nogensinde op til den enkelte at skabe en god hverdag og indgå i nye fællesskaber.

Byen byder velkommen

Vi kommer ikke udenom, at vi lærer bedst, når vi har det godt – problemet er, at der lige nu er for mange, der mistrives på vores studier.

Som medlem af Københavns Borgerrepræsentation mener jeg, at vi som by skal spille en aktiv rolle for nye studerende, elever og lærlinge. Det kræver en fælles indsats fra både uddannelsesinstitutioner, kommunen og studenterorganisationer at sikre, at ingen nye studerende føler sig forladte eller oversete.

København skal være en studieby, der byder nye studerende velkommen

Derfor laver København for første gang i år et velkomstarrangement for alle nye studerende, lærlinge og elever på tværs af uddannelser i samarbejde med byens uddannelsesinstitutioner og studenterorganisationer.

De enkelte uddannelsessteder gør hver især en stor indsats, men de studerende mangler fortsat at blive budt velkommen til selve byen på linje med, hvad man har i andre store studiebyer i og udenfor Danmark, eksempelvis kapsejladset i Aarhus eller karnevallet i Lund. København skal være en studieby, der byder nye studerende velkommen og viser, at vi sætter pris på dem, der tager en uddannelse i vores by.

Studerende = liv

Studerende udgør en vigtig del af vores bys dynamik og kulturelle mangfoldighed. Studerende arbejder ofte frivilligt og engagerer sig i høj grad i sager, der er større end dem selv. De deltager i vores kulturliv og holder liv i byen på tidspunkter, hvor den ellers kan virke død. De fortjener en ordentlig velkomst og en hjælpende hånd til deres nye liv i København.

LÆS OGSÅ: Her er statistikkerne over studerendes trivsel, tidsforbrug, indtægter og karakterer

København er en by, der værdsætter og støtter sine studerende. Det vil sende et klart signal om, at vi er dedikerede til at sikre en positiv overgang til livet som studerende i vores by og til at skabe et inkluderende miljø, hvor alle føler sig velkomne.

Det handler ikke kun om at sikre en bedre start: Det handler også om at åbne København op og vise alle de muligheder, der følger med at bo i vores by.